Egy közkedvelt téma a hosszú záridő, amit sokan szeretnek, vagy szeretnének csinálni. Ebben a cikkben megmutatom, hogy én miket és hogyan szoktam megvalósítani ebben a témában. Mivel kedvenc témáim közé elsősorban például a repülők tartoznak, ezért ebben lesz a legtöbb képem. Próbáltam nem mindennapi képeket gyártani. A cikk jelenleg még nem teljes, van még jó pár tervem képekre, ezeket majd folyamatosan teszem bele a cikkbe ahogy elkészülnek, de ezt a főoldalon úgy is látjátok majd, illetve érdemes követni Facebook oldalamat is, ahol mindig új tartalommal várlak! Facebook oldalam

Felmerülhet a kérdés, hogy mi az a hosszú záridő (hosszú expozíció)? Ezt a több másodperces, vagy akár perces expókra szoktuk érteni. Ilyenkor ennyi ideig „fotóz” a gép, megörökítve a történéseket. Én most ennek az egyik leglátványosabb módját fogom megmutatni, a fénnyel való játékot. Ilyenkor az expó ideje alatt minden mozgó fény „rögzül” a fotóra. 

Milyen felszerelés szükséges?

Ehhez a témához sem szükséges komoly felszerelés, kezdő szettel is meg tudod csinálni.
Szükséged lesz mindenképpen egy STABIL állványra. Ez elengedhetetlen kellék, e nélkül ugyanis nem tudod mozdolatlanul hagyni a gépedet hosszú ideig. (Végső esetben letámasztással is lehet próbálkozni, de akkor is csak távkioldóval)
TIPP: érdemes már az elején egy jó minőségű állványt megfizetni. Ne játsszd el azt amit én, hogy mindig olcsó állványokat vettem, gyorsan ki is nőttem, és vehettem megint egy másikat. Amennyiben az elején megfelelőt veszel, akkor ezek a „lépcsők” elkerülhetőek.

Szükséged lesz távkioldóra. Amennyiben nincs, akkor fennáll a veszélye, hogy ahogy hozzáérsz a géphez, az elmozdul, ezzel tönkre téve az egész munkát. Vezetékes vagy infra távkioldót is használhatsz, nem egy nagy összeg, 3-10 ezer Ft között kaphatsz már.

Magától értetődő, de szükséged lesz egy fotózásra alkalmas eszközre is. Ez többnyire DSLR/MILC gép legyen, de egyébként aki haladóbb, az telefonnal is meg tudja csinálni. 

Amennyiben a helyzet megköveteli, ND szűrőt is lehet alkalmazni, pl naplementénél.

Vannak esetek (több, mint azt gondolnád), amikor több képből kell dolgozni (ennek fő oka általában az, hogy a 1 expóból egyszerűen lehetetlen megcsinálni a témát, mert az teljesen kiég a sok fény miatt, stb..), összerakni a képeket, ehhez a Photoshop az ajánlott, érdemes azt megtanulni. Az utómunkádtól függ a végeredmény, ugyanis hiába jó az alapkép (helyszíni munka), ha a végén nem tudod rendesen megcsinálni, akkor nem születik meg a megtervezett kép. 

Hogyan készíts ilyen képeket?

Először is tervezd meg, gondold át, hogy mit szeretnél megalkotni. Ez fontos rész, hiszen itt kell eldöntened, hogy mire lesz szükséged, továbbá fel kell mérned a helyszínt és a körülményeket (időjárás, fények). Beállítások terén nehéz jó tanácsot adnom számodra, ugyanis minden helyzet más és más. A legfontosabb, hogy miután állványra tetted a géped és beállítottad a kompozíciót, ellenőrizd a fókuszt! Én élő képen szoktam, belenagyítással, lehet AF vagy MF is, de fontos, hogy miután beállítottad, kapcsold ki az AF-et és a stabilizátort is! Lőjj egy teszt képet és belenagyítással szintén ellenőrizd, hogy a fókusz rendben van-e. (Hidd el, kellemetlen hazamenni 300 db rossz képpel)
Ha ezen túl vagy, akkor már csak a helyes beállítás kell. Mivel fent is említettem, hogy erre nincs jó megoldás a változó helyzetek miatt, ezért általánosságban azt tanácsolom, hogy ISO100-at válassz, továbbá azt a rekeszértéket, amelyiken a legszebb az objektíved rajzolata (általában f/8-f/11 környéke), és inkább a záridővel kompenzálj. Amennyiben a helyzet mást követel, akkor természetesen ezt írd felül. 

Csíkhúzós képek a reptéren:

A kedvenc témám. Itt látványos és egyedi képeket tudsz csinálni. Erre legalkalmasabb időpont például a pályazár ideje. Ilyenkor Ferihegyen a kettőből csak egy pályán van forgalom, egy helyen történik az indulás és a landolás is. Természetesen nem csak ekkor van erre lehetőség, vannak helyek, ahol bármikor meg lehet csinálni! Példa erre a 31L pályavég, vagy a Cargodomb. Ajánlott derült időnél megvalósítani ezeket a képeket. 
( Egyéb repülős képeim: Galéria )

1-es pálya le és felszállás, pályazár 2022
Induló a 2-es pályáról, pályazár alatt, 2019
Induló gépek a Cargodombról 2021
Pályazár a 2-esen, érkező és indulók, 1 képen
Induló gépek, Monorról fotózva
Induló a 2-es pályáról, pályazár alatt, 2019
Repülők és tűzijáték
Érkező gép, direkt bemozdulósra készítve (1/20s)
Indulók a 2-es pályáról
Indulók az 1-esen, 31-es irányba
Égi autópálya
Induló gépek Monorról

Hosszú záridős képek más témában:

Rengeteg helyen lehet alkamazni ezeket a fajta fotókat. A következő képeken ezekre mutatok példákat.

Egy kicsit szokatlanabb forma: Hattyúk mozgása az éjszakában, Siófokon. Záridő: 30s
Bulihajó fordulása a Gellért hegyről fotózva. 3 képből.
Ez is egy hosszú expó: A vakut is segítségül hívtuk stroboszkóp módban, én pedig futkároztam a kamera előtt. 1 expo.
Fényvillamos kanyar, Budapesten. Ezt a képet a Samyang 8 mm obival készítettem.
Játék: hosszó expó közben állítod a gyújtótávot (belezoomolsz expó közben)
A "klasszikus" hosszú expó: autók az autópályán
Fényvillamos
Fényvillamos indulás végállomásról.
Augusztusi csillagjárás
Siófoki óriáskerék mozgás közben
Egy különlegesebb fotóm: Holdkelte az M4-es felett. A Hold-ról 3 percenként készült egy expó 2,5 órán keresztül, illetve 1 külön expó az M4 autókkal.
Naplemente a Parlamentnél, ND1000 szűrővel, 5s expó, így az emberek bemozdultak de még látszanak is

További "klasszikus" hosszú záridős témák:

Ide tartoznak a Tejutas, vagy villámos fotók, tűzijáték, de sok egyéb téma is felmerülhet még ebben. Alább mutatok pár képet ezekből is azért:
Továbbá viharos fotóimat az alábbi galériában éritek el: Vihar fotók – galéria

Tűzijáték Budapest
Tejut a fával
Villámok 15 perc alatt

Ha van időd nyugodtan írj véleményt a fentiekről, a megosztásokat is külön köszönöm!
Várlak fotós csoportomba is: Davidi ᴾ ᴴ ᴼ ᵀ ᴼ PIX ROOM

2 hozzászólás

Leave a Reply

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük